Hermann Lanz Aulendorf was een kleine tractorproducent die van 1929 tot 1979 iets
meer dan 30.000 tractoren produceerde.
Het bedrijf werd opgericht in 1888 door Hermann Lanz Senior die een werkplaats
voor de reparatie van landbouwwerktuigen begon. In 1914 werd het bedrijf overgnomen
door Hermann Lanz Junior die in 1915 startte met de productie van landbouwwerktuigen
zoals ploegen, eggen etc.
In 1927 werd begonnen met de ontwikkeling van een motormaaier die in 1929 productierijp
was. Deze eerste maaitraktor (Samson 1) was voorzien van een benzinemotor. Vanaf
1931 werden ook dieselmotoren gebruikt.
Samson 1 uit 1930
De verdere ontwikkeling van deze maaitraktor leidde in 1936 tot de introductie
van de eerste kleine traktor de Samson 2. De productie werd echter al in 1937
weer gestopt. Er werden ongeveer 75 exemplaren van dit model gebouwd.
Samson 2 uit 1936
In 1937 werd de D37 geïntroduceerd. De D stond voor Dieselmotor en 37 voor het
modeljaar 1937. De D37 werd uitgerust met een tweecylinder Deutz F2M 313 motor
met 20 PK. Van dit model werden ongeveer 150 exemplaren gebouwd.
D37 uit 1937
In 1938 werden 2 modellen geïntroduceerd. De D11 en de D38.
Als concurrent voor de D11 van Deutz werd een 11 PK dieseltraktor op de markt
gebracht, De D11 met een eencylinder Deutz F1M 414 Motor van 11PK had al een
maximumsnelheid van iets meer dan 15 km/h.
Tevens werd in dit jaar de D38 op de markt gebracht. Deze was voorzien van een
Deutz F2M 414 met 22PK.
D38 uit 1938
Dit model zou tot 1943 worden gebouwd met de modelbenamingen D39 en D40. Er werden
tot 1943 ongeveer 1550 exemplaren gebouwd,
In 1940 werd de 1000ste traktor door Hela geleverd.
Door de grondstoftekorten in de oorlog moest de productie van dieseltractoren
in 1942 worden beëindigd en moest worden overgeschakeld op de productie van
houtgastractoren. Deze traktoren werden voorzien van Deutz en MWM motoren.
In deze periode werden 1036 houtgastraktoren gebouwd.
Houtgastractor 1942 - 1946.
De fabrieksgebouwen waren in de oorlog onbeschadigd gebleven.
Echter na de oorlog werd het gehele inventaris door Frankrijk in beslag genomen en naar Frankrijk verscheept.
Pas in 1947 kon de traktorproductie mondjesmaat worden opgenomen.
In de jaren daarna kwam de productie in een stroomversnelling en werden er tot 1979 tientallen modellen geproduceerd.
Daaronder ook de Hela D117 waarvan de restauratie op deze pagina wordt getoond.
Een mooi gerestaureerde Hela D117 in exportkleur.
Bron: Hela-diesel Duitsland